top of page

Team Kaozzz

Offentlig·107 medlemmar

Hur man räknar på driftnetto och undviker vanliga nybörjarmisstag på hyresmarknaden

Tjena alla forummedlemmar! Jag har suttit och plöjt igenom guider om att köpa hyresfastigheter, bland annat den utmärkta nybörjarguiden på BelnaFastighet. Som förstagångsköpare är det lätt att stirra sig blind på bruttohyresintäkter och glömma bort att räkna med vakanser, fastighetsskatt, underhållsfonder och oväntade stambyten. För er som redan äger och förvaltar hyreshus: Vilka är de viktigaste ekonomiska nyckeltalen man absolut måste ha koll på innan man lägger ett bud, och hur skyddar man sig mot dolda renoveringsskulder i äldre fastigheter?

9 visningar
Maruvs Maruvs
Maruvs Maruvs
för 3 dagar sedan

Jag tycker att kassaflödet är det viktigaste att analysera innan man lägger ett bud. Det räcker inte att titta på hyresintäkterna – man måste även räkna med driftkostnader, underhåll, vakansrisk och framtida investeringar. Jag skulle också granska fastighetens tekniska skick genom en ordentlig besiktning och gå igenom tidigare renoveringar för att minska risken för oväntade kostnader. En buffert för större reparationer är enligt mig ett måste. För den som vill lära sig grunderna är guiden om köpa hyresfastighet en bra utgångspunkt, men det är alltid klokt att komplettera med professionell rådgivning innan ett köp.

medlemmar

Gruppsida: Groups_SingleGroup
bottom of page