top of page

Nyheter inför Nordic Endurance 1 säsongen 2023


Med en fantastisk premiär för den nya RM-serien i långloppsracing, Nordic Endurance 1, som kördes den 18 september på Ring Knutstorp så blickar nu arrangören Race4Fun tillsammans med Svenska Bilsportförbundets Racingutskott fram mot säsongen 2023. Till säsongen 2023, när fem deltävlingar runt om i Sverige ska köras för att kora landets bästa långloppsteam, presenteras nu några nyheter och uppdateringar i reglementet. Klassindelning:


Klass A

Max cylindervolym överladdad: 1,4 L

Max cylindervolym sugmotor: 2,0 L

Klass B

Max cylindervolym överladdad: 1,8 L

Max cylindervolym sugmotor: 3,0 L

Klass C

Max cylindervolym överladdad: 3,0L, TCR, 2,0D

Max cylindervolym sugmotor: Fritt

Däck:

Skurna däck enligt gällande däckreglemente tillåts vid regn och vått underlag.

Obligatoriska depåstopp:

Under 2023 kommer obligatoriska depåstopp enligt följande gälla: 3st á 4min och 1st á 2min.


Banor:

Under säsongen 2023 kommer race arrangeras på följande banor:

  • Ring Knutstorp

  • Falkenbergs Motorbana

  • Mantorp Park

  • Kinnekulle Ring

  • TBA

Den slutgiltiga kalendern för säsongen 2023 med datum och samtliga fem banor kommer att presenteras vid ett senare tillfälle.


– Arbetet med att planera långloppssäsongen 2023 pågår för fullt, och det känns bra att redan nu kunna presentera flera förbättringar av reglementet efter utvärdering av årets RM-tävling tillsammans med arrangörsgruppen, förbundet och våra deltagande team. Vi ser också fram mot en spännande kalender som tar långloppsracingen till både klassiska, men även mer ovanliga banor i långloppskretsar, säger Emil Svensson, promotor för Race4Fun & Nordic Endurance 1.


Kalender, regler och anmälan till Nordic Endurance 1 säsongen 2023 öppnar den 12/12 klockan 12:12 på www.ne1.se.


Varmt välkomna till RM i långloppsracing och Nordic Endurance 1 2023!

950 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla
Inlägg: Blog2_Post
bottom of page