top of page

Långloppsmästare korade när Nordic Endurance 1 hade premiär på Ring Knutstorp

Under söndagen avgjordes Nordic Endurance 1, det nya riksmästerskapet i långloppsracing, på Ring Knutstorp i nordvästra Skåne. Efter sex timmars racing, med action, bra körning och en hel del regn kunde årets riksmästare koras.


I Klass A - med bilar som har upp till 1,6 liters turbomotor eller 2,0 liters sugmotor - började dagen dramatiskt redan på kvalet, där NJ Motorsport i sin ex-JTCC Mini Cooper åkte av och skadade bilen så pass allvarligt att de inte kunde komma till start. Strax efter det råkade Pico Racing med deras Abarth 500 ut för ett liknande öde och hamnade upp och ner i första sväng.


Pico Racing kunde efter hårt arbete komma ut på banan efter dryga timmen, och körde hem RM-bronset i klassen. Silvret gick till Team Gapet i deras Honda Civic. Segrade gjorde Rocco Racing från Falkenberg med sin överladdade VW Scirocco. På den regnvåta banan kom den lätta bilen till sin rätt, och vann klassen med hela 18 varv. De slutade dessutom sexa totalt i tävlingen, mot betydligt motorstarkare bilar.


I Klass B - med bilar som har upp till 2,0 liters turbomotor eller 2,8 liters sugmotor - blev det en dubbelpall för Citius Motorsport och deras två BMW 320. Bil #8 tog kommandot redan från start, och kunde ohotat köra hem RM-guldet - och dessutom totalsegern på Ring Knutstorp. Bakom bil #8 utkämpades en kamp mellan den andra Citius-bilen och Flying Fellows, där Flying Fellows med en attack under sista timmen kunde gå om och ta hand om silvret före Citius nummer #80.


– Det känns väldigt bra. Det har vart en jättebra tävling och ett bra arrangemang. Tyvärr med mycket safetycars, men det kom mer regn än vad någon kunnat förutspå. Bilen har funkat bra i racet, men vi rasade bakaxeln i kvalet och fick byta den innan start och fick starta sist. Men det gick vägen ändå, säger Citius Motorsport #8.


I den största klassen, Klass C - med bilar som har upp till 2,5 liters turbomotor, över 2,8 liters sugmotor, samt TCR-bilar och 2,0 liters dieselbilar - var samtliga team med och slogs om RM-guldet. EDE Racing i sin BMW Z4 såg inledningsvis ut att vara storfavoriter med en stark inledning på racet. Men efter knappa två timmar rasade motorn, och de var ute ur matchen. Även JL Motorsport i sin CUPRA TCR utmanade längst fram, men åkte av och slog sönder bilen när regnet tilltog.

Fighten på slutet kom att handla om Team 86 med en CUPRA TCR och DK Racing med en Opel Manta. Småstrul för DK Racing i kombination med två sena safetycars gjorde att Team 86 kunde köra hem RM-guldet med 15 sekunders marginal. Bronsmedaljörer blev #16 Team Curbs Fillebaxter i en VW Golf TCR.

– Det känns riktigt skönt. Vi har jagat DK Racing hela dagen, men vi hade kanske en bättre strategi och vår taktik höll. Det har vart kul, ett bra arrangemang och ordning och reda på allting, säger Joakim Lundius från Team 86.


Med RM-medaljerna nu utdelade blickar Nordic Endurance 1 mot 2023, då en mästerskapsserie på 5 race ska köras runt om i Sverige.

– Först och främst vill jag rikta ett stort tack till alla team, funktionärer, racingutskottet och Hyllinge MS, utan deras insats hade vi inte kunnat arrangera denna fantastiska premiärtävling. Dagen har bjudit på det mesta, inte minst ett nyckfullt väder som förarna tacklade på bästa sätt. Stort grattis till alla medaljörer, säger Emil Svensson, promotor för NE1. – Det går inte annat än att sammanfatta detta som en succé. Nu ska vi utvärdera alla aspekter av arrangemanget och ta in feedback från alla inblandade, så sätter vi fullt fokus mot att arrangera ett grymt mästerskap 2023, avslutar Emil Svensson.




393 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla
Inlägg: Blog2_Post
bottom of page