Någon som har erfarenhet av navringar till fälgar? Behövs det verkligen?
Jag funderar på att byta fälgar på bilen och har stött på begreppet navringar. Jag undrar om någon har erfarenhet av navringar till fälgar? Är det verkligen nödvändigt att använda dem? Jag läste en artikel på https://blog.oclbrorssons.se/falgfragor/vad-ar-ratt-centrumhal-pa-mina-falgar/ som förklarade att om fälgens centrumhål är större än bilens nav, så kan man behöva en navring för att centrera fälgen korrekt. Artikeln nämnde att felaktig centrering kan orsaka vibrationer. Är det något man verkligen märker av, eller är det mest en teoretisk risk? Vad händer om man struntar i att använda navringar?
11 visningar

Det verkar som att navringar huvudsakligen används för att underlätta monteringen av fälgen och säkerställa att den sitter centrerad. Utan navringar kan fälgen potentiellt sitta snett, vilket kan leda till vibrationer och på sikt eventuellt påverka hjullagren negativt. Det nämns ofta att eftermarknadsfälgar tillverkas med ett större centrumhål för att passa flera bilmodeller, och navringen fyller då ut utrymmet. Det smartaste är naturligtvis att fälgen har exakt samma centrumhål som bilen, men ofta är det svårt att hitta.