Hantering av incidenter under och efter race.
De flesta av er deltagare har garanterat stött på vår Safety-car och vår rescue-bil vid ett flertal tillfällen. Om ni inte själva råkat ut för något och behövt deras assistans så har ni garanterat sett dem i aktion under tävlingarna när de hjälpt något annat team som hamnat i problem.
Vid de flesta av våra race så sker det under dagarna ett antal incidenter. Majoriteten av dessa incidenter är helt ofarliga och resulterar tack och lov sällan i mer än brustna egon och en och annan plåtskada.
Men om olyckan skulle vara framme så undrar ni kanske hur vi hanterar detta? Vad exakt är det som sker bakom kulisserna när våra säkerhetsprotokoll aktiveras?
På Mantorp hade vi i slutet av racet en rejäl påkörning av en däcktrave vid ingången av chikanen. Närmaste flaggpostering reagerade föredömligt snabbt, meddelade race-control som i sin tur omedelbart skickade ut vår rescue-bil. Rescue-bilen är bemannad med två personer med adekvat rescue-utbildning. Anledningen till att det finns två personer i bilen är att de har olika roller och fokuspunkter när de väl kommer fram till incidentplatsen.
Rescue 1: fokuserar på föraren av bilen. Man kontrollerar och pratar med föraren för att avgöra dels om han är skadad men kanske främst för att kolla så att föraren är tillräknelig och inte drabbats av tex hjärnskakning och därför inte kan ge korrekt information till rescue-personalen. Man stannar också hos föraren tills denna lämnat fordonet.
Rescue 2: fokuserar på att säkra fordonet och platsen. Man säkerställer så att fordonet inte läcker farliga vätskor som kan antändas. Man kopplar ifrån batterier för att motverka gnistbildning samtidigt som man alltid har släckningsberedskap med brandsläckare. Vid behov så assisterar man såklart också sin kollega.
Rescue-bilen är utrustad med professionell klipputrustning om behovet av att akut öppna en skadad bil skulle behövas. Denna typ av åtgärder kan bli aktuellt om man misstänker att föraren drabbats av allvarligare rygg eller nackskada.
På Mantorp gjorde rescue bedömningen, efter samtal med föraren och en allmän bedömning av läget, att begära ut tävlingsambulansen samtidigt som räddningstjänstens ambulans larmades. Föraren fördes därefter till sjukhus för kontroll. Vi kan efter uppföljande samtal glatt meddela att föraren mår bra.
Efter varje allvarlig incident upprättas en incidentrapport som används för fortsatt utveckling av våra säkerhetsrutiner. Statistiken vi kan utvinna från rapporterna används för att vi ska kunna veta var vi behöver bli bättre och vad vi ska lägga fokus på för att upplevelsen ska bli så bra som möjligt för våra deltagare.
Säkerheten kommer alltid på första plats hos Race4Fun. Det är ett ansvar som vi tar på allra största allvar. Vi utbildar och vidareutbildar vår personal varje år så att vi kan leverera den kunskap och kompetens som krävs i sammanhanget.
Vi har aldrig och kommer aldrig att tumma på denna regel. Våra deltagare ska kunna känna sig trygga när de kör under vår flagg.
Glöm inte…….
Det viktigaste på våra race är inte att vinna, det är att ha kul och vara rädda om varandra.
Race4Fun
Föredömligt agerande vad jag kunde se från kön bakom safetycar och jag har sett en del under 32 racing säsonger.
Så tummen upp👍 för rescue och samtliga funkisar som växer med uppgiften då utvecklings kurvan för denna serie är brant och kräver en hel del av både arrangörer men även av teamen, vilka bör vara än mer på tå och nöta in regler osv för att bistå arrangören/funkisar med ett korrekt agerande.
Mvh Matz Olli
Cross Island #289